Aktualności

Po rozmowie z fałszywym policjantem, wyrzuciła gotówkę przez okno

Data publikacji 23.10.2025

Oszuści, nie ustępują w swoich działaniach, których głównym celem jest odebranie mieszkańcom naszego regionu pieniędzy, które niejednokrotnie są oszczędnościami całego życia. W historiach, które opowiadają powołują się na policjantów, prokuratorów, lekarzy czy pracowników banku. Wszystko po to, aby wzbudzić zaufanie osób, do których dzwonią. Tak niestety było w przypadku seniorki z Kielc, która straciła 8000 złotych.

W minioną środę z dyżurnym kieleckiej komendy skontaktowała się córka  85-letniej kielczanki. Kobieta przekazywała, że z jej mamą około 10 rano tego samego dnia skontaktowała się kobieta podająca się za pracownika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Z jej relacji wynikało, że tego dnia listonosz miał dostarczyć seniorce dokumentację. Gdy ta rozmowa się zakończyła do 85-latki zadzwonił mężczyzna, który przedstawiał się jako funkcjonariusz policji. On z kolei informował, że rozpracowuje grupę oszustów, a połączenie, które wcześniej odebrała seniorka było częścią ich przestępczego działania. W dalszej części rozmowy rzekomy policjant przekazał kobiecie, że do czynności potrzebuje jej pieniędzy. Aby potwierdzić ten fakt 85-latka miała nawiązać połączenie z numerem 997, wybrała numer na klawiaturze jednak nie przerwała trwającego połączenia. W tej rozmowie kielczanka została zapewniona przez kolejnego „policjanta” o autentyczności działań, o których usłyszała w poprzedniej rozmowie. Kobieta przekonana, że pomaga funkcjonariuszom policji spakowała w reklamówkę 8000 złotych i wyrzuciła je przez okno. Po tym fakcie 85-latka odebrała kolejne połączenie, w którym mężczyzna domagał się przekazania 50 000 złotych. Po tym telefonie o wszystkim powiadomiła swoją córkę, która powiadomiła policjantów.

Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom.

1.    Rozłącz się, jeśli masz wątpliwości. Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się od razu.
2.    Nie działaj pochopnie –  pamiętaj: prawdziwi policjanci, lekarze, czy urzędnicy nie proszą przez telefon o wysyłanie lub przekazywanie gotówki.
3.    Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj
4.    Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda.
5.    Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – zadzwoń na numer jednostki policji ( taki znajdziesz na stornach internetowych komend) i zapytaj, czy taka akcja jest prowadzona.
6.    Nie ujawniaj danych osobowych. Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach.
7.    Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym. Oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi”. Nie rób tego pod żadnym pozorem.
8.    Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów.
9.    Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.

Opr. MPK
Źródło KMP w Kielcach 

 

Powrót na górę strony