Aktualności

Uwaga na oszustwa „na pracownika banku”

Data publikacji 14.10.2025

W ostatnich dniach zauważalna jest rosnąca liczba prób oszustw dokonywanych metodą „na pracownika banku”. To jedna z najpopularniejszych i jednocześnie najbardziej niebezpiecznych form cyberprzestępczości, której ofiarą może paść każdy – niezależnie od wieku czy poziomu znajomości nowoczesnych technologii.

Na czym polega oszustwo „na pracownika banku”?

Mechanizm oszustwa opiera się na manipulacji i wykorzystaniu zaufania do instytucji finansowych. Oszust kontaktuje się z ofiarą – najczęściej telefonicznie – podając się za pracownika banku lub infolinii.

Przestępca informuje, że na koncie osoby, do której zadzwonił wykryto podejrzane transakcje, próbę włamania lub, że pieniądze są zagrożone. Aby je „ochronić”, prosi o wykonanie szybkiej czynności – np. przelanie środków na „bezpieczne konto”.

W rzeczywistości są to działania mające na celu przejęcie kontroli nad kontem.

Właśnie taki telefon w ostatni poniedziałek odebrał 63-letni mieszkaniec Kielc od mężczyzny podającego się za pracownika działu bezpieczeństwa banku, w którym ma konto. „Bankowiec” mówił o rzekomej próbie przejęcia jego konta przez cyberprzestępców. Aby uniknąć utraty pieniędzy, polecił mężczyźnie wypłatę oszczędności a następnie wpłacenie ich Blikiem na wskazany numer telefonu . Kielczanin nieświadomy zagrożenia postępował zgodnie z instrukcjami. Jednak w porę zorientował się, że to może być próba oszustwa i przerwał połączenie.

Jak nie dać się oszukać? Pamiętajmy o tym że:

Banki nigdy nie proszą swoich klientów o:

  • podawanie loginów i haseł do bankowości elektronicznej,
  • instalowanie dodatkowego oprogramowania na telefonie czy komputerze,
  • wykonywanie przelewów na inne konta w celu „zabezpieczenia środków”.

Jeśli otrzymasz taki telefon:

  1. Nie działaj pod presją czasu – oszuści liczą na twoją panikę.
  2. Zakończ rozmowę i samodzielnie zadzwoń do banku – korzystając z numeru na oficjalnej stronie internetowej.
  3. Nigdy nie podawaj danych do logowania, kodów SMS czy numerów kart.
  4. Nie instaluj żadnych aplikacji na polecenie osoby przez telefon, której nie znasz osobiście.

Co zrobić, jeśli dałeś się oszukać?

  • Natychmiast skontaktuj się z bankiem, aby zablokować dostęp do konta.
  • Niezwłocznie zgłoś sprawę na najbliższej jednostce policji lub przez numer alarmowy 112.
  • Poinformuj znajomych i rodzinę, aby zwiększyć świadomość zagrożenia.

 

Opr. JB

Źródło: KMP w Kielcach

Powrót na górę strony