Nie daj się oszukać!
Zapewne nie ma już osoby, która by nie wiedziała, że oszuści wydzwaniają do mieszkańców naszego regionu i podając się za członków najbliższej rodziny, usiłują od nich wyłudzić często oszczędności całego życia. Coraz częściej przestępcy dzwonią również podając się za pracownika banku. By nie dać się oszukać trzeba zachować zdrowy rozsądek oraz znać mechanizm działania sprawców.
Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody i pojawiają się przypadki, kiedy to sprawcy przedstawiają się jako pracownicy banku czy policjanci. Bardzo często zdarza się, że nieuczciwy rozmówca podczas prowadzonej konwersacji proponuje by zweryfikować jego tożsamość. Wówczas przestępca instruuje, by nie odkładając słuchawki wybrać na tarczy swojego telefonu numer 112. Z uwagi na już trwające połączenie nie przerwie to rozmowy, jednak w słuchawce zapewne odezwie się inna osoba i potwierdzi, że wcześniej rozmowę prowadził „policjant” czy „pracownik banku”.
Inną metodą sprawców jest nakłonienie osoby, która odebrała telefon do wypłaty swoich oszczędności i wykonaniu błyskawicznego przelewu na wskazany rachunek. Często dzieje się tak w przypadku oszustw pod legendą pieniędzy, które rzekomo mają być zagrożone kradzieżą. Wówczas w ciągu kilku sekund przestępca może wypłacić pieniące będąc np. poza granicami naszego kraju. W tego typu oszustwach często spotyka się, że przestępca przekazuje nam by zainstalować aplikację, a następnie uruchomić obsługę bankowości elektronicznej, wskazać do autoryzacji numer telefonu oszusta oraz przekazać mu login oraz hasło swojego konta.
Aby nie dać się oszukać warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa:
• Pamiętaj! Przez telefon nie widzisz z kim rozmawiasz.
• Nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.
• Policja nigdy nie informuje postronnych osób o swoich akcjach, o podejmowanych działaniach. Funkcjonariusze nigdy nie odbierają i nie przekazują pieniędzy.
• Jeżeli dzwoni do Ciebie ktoś, kto podszywa się pod członka Twojej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań. Nie informuj ile masz pieniędzy w domu lub na koncie. Natychmiast rozłącz taką rozmowę.
• Upewnij się, czy Twoja rodzina potrzebuje pomocy. Koniecznie zadzwoń do kogoś z rodziny i zapytaj o to, czy osoba, która prosiła o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętaj, żeby wcześniej upewnić się, że rozmowa z potencjalnym oszustem została prawidłowo rozłączona lub skorzystaj z innego telefonu.
• Jeżeli nie masz możliwości kontaktu z najbliższymi, poproś o pomoc zaufanego sąsiada.
• Pamiętaj! Nikt nie będzie miał za złe, że zachowujesz się rozsądnie.
• Koniecznie powiadom Policję – tel. 112.
Innym, równie dobrym sposobem, który może uchronić nas przed oszustwami dokonywanymi przez telefon jest ustalenie pomiędzy seniorem, a najbliższymi członkami rodziny hasła. Może to być wyjątkowa data, ulubione danie czy też tytuł piosenki. Ważne, aby nikt poza seniorem i członkiem rodziny go nie znał, będzie ono wspólną tajemnicą.
Opr. MPK
Źródło KMP w Kielcach