Aktualności

Rezerwujesz nocleg? zachowaj czujność!

Data publikacji 12.07.2024

Planowanie wakacyjnego wypoczynku dla wielu osób to nie lada gratka. Coraz częściej korzystamy z sieci Internet i różnych platform rezerwacyjnych, aby znaleźć nasze wymarzone miejsce na urlop. Szukając jednak idealnej oferty, która spełnia nasze oczekiwania możemy natknąć się na oszustów. Dlatego właśnie przypominamy na co zwrócić uwagę rezerwując pobyt, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i straty pieniędzy.

W środę do policjantów z Komisariatu Policji II w Kielcach zgłosił się 58 – latek. Mężczyzna poinformował mundurowych, że na początku kwietnia zarezerwował nocleg w Świnoujściu. Aby nie stracić rezerwacji mężczyzna przelał ponad 3500 złotych tytułem zapłaty za noclegi. Niestety niedługo później okazało się, że oferta zniknęła z sieci, a kontakt osoba wynajmująca się urwał.
Wakacje to czas wytchnienia, który kojarzy się z radosnymi chwilami. Niestety jest to również okres kiedy oszuści wykorzystują nasze roztargnienie i beztroskę, aby wyłudzić od nas pieniądze. Wszelkiego rodzaju wyjazdy przeważnie wiążą się z wcześniejszą rezerwacją noclegów. Oferty noclegów na różnego rodzaju platformach kuszą atrakcyjnymi ofertami, korzystniejszą ceną, możliwością zmiany lub nawet odwołania rezerwacji, a przede wszystkim możliwością przeglądania i porównywania ofert z wielu obiektów. Wszystko wydaje się proste. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, pośpiech czy zbytnia ufność by wyłączyła się nasza czujność, a na to właśnie czekają przestępcy.


Planując wyjazd zwróć uwagę na następujące rzeczy:
•    czy strona, na której jesteś to oficjalna strona obiektu? Czy istnieją inne strony z tymi samymi zdjęciami, ale innymi informacjami na temat obiektu?
•    czy dane kontaktowe zgadają się z tymi, które możesz wyszukać na innych stronach oferujących noclegi?
•    czy można skontaktować się z obiektem np. dzwoniąc na wskazany numer telefonu?
•    czy miejsce, które chcesz zarezerwować, ma dostępne różne formy płatności – np. płatność na miejscu, zaliczka, płatność gotówką itd.?
•    czy rezerwację można zmienić lub odwołać?
•    czy obiekt kontaktuje się z Tobą nie przez stronę rezerwacyjną, a komunikatory internetowe?
•    czy podczas rezerwacji obiekt wymaga przesłania skanu dokumentu? Czy jest to zgodne z prawem państwa, do którego planujesz wyjazd?


Dlaczego dokładna weryfikacja jest tak ważna?
W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:
•    fałszywe oferty i obiekty noclegowe. Oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja, za którą „rzekomo” zapłaciliśmy, nie istnieje;
•    fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów. Oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą;
•    nieprawdziwe recenzje. Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Fałszywe recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług, a nawet co do istnienia obiektu.


Jak się chronić przed działaniami oszustów?
•    uważaj na reklamy i propozycje wyjątkowych okazji. Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki adres strony, na jaką zostałaś/-eś przeniesiona/y;
•    jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które możesz otrzymać od obiektu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej;
•    nie lekceważ powiadomień i ostrzeżeń, jakie pojawiają się w aplikacji serwisów rezerwacyjnych. Zapoznaj się z ich treścią, a jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z obsługą;
•    uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać;
•    zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie obiektu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem;
•    upewnij się, czy i w jaki sposób możesz anulować rezerwację, a także czy nie ma żadnych dodatkowych ukrytych opłat;
•    zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem;
•    rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych. O tym, jak bezpiecznie z nich korzystać, dowiesz się tutaj;
•    jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów;
•    jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji. Zgłoś sprawę na policję. Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online, zgłaszaj do zespołu CERT Polska.


Źródło: KMP w Kielcach / NASK

 

Powrót na górę strony