Kielczanki nie dały się zwieść oszustom
Świętokrzyscy policjanci prowadzą szereg działań profilaktycznych, mających ustrzec osoby starsze przed działaniem oszustów. To nie tylko bezpośrednie spotkania z seniorami, ale także liczne informacje przekazywane m.in. za pośrednictwem mediów. Dzięki temu wiele osób dowiedziało się, w jaki sposób zachować się przy próbie oszustwa, aby nie stracić swoich pieniędzy.
Wczoraj do 92 – letniej mieszkanki Kielc zadzwoniła kobieta, która podała się za siostrę seniorki. Informowała o wypadku, w którym potrąciła kobietę w ciąży i aby nie trafić do aresztu zwróciła się z prośbą do 92 – latki, aby ta przekazała jej 80 000 złotych. Seniorka nie dała wiary w historie opowiadaną przez fałszywą siostrę i odłożyła słuchawkę. Kilka godzin później, tym razem do 70 – latki również zadzwoniła kobieta, która podała się za córkę. Historia opowiadana przez oszustkę była taka sama jak w przypadku 92 – latki. Wypadek, kobieta w ciąży i potrzeba gotówki, aby uniknąć kary. 70 – latka również nie dała się nabrać i się rozłączyła.
Te i wiele innych przypadków, gdzie seniorzy nie dali się oszukać pokazują jak skuteczne są medialne działania o charakterze profilaktyczno - edukacyjnym. Coraz częściej fałszywi policjanci czy „członkowie rodzin” odchodzą z przysłowiowym kwitkiem, bo seniorzy nie dają wiary w historie, które oszuści im opowiadają przez telefon. Zasady są proste:
• gdy dzwoni ktoś kto podaje się za syna i opowiada o wypadku i uniknięciu odpowiedzialności po wpłacie gotówki – to KŁAMSTWO, rozłącz się i zadzwoń do osoby, na którą powołuje się oszust;
• gdy dzwoni osoba, która podaje się za funkcjonariusza policji, albo pracownika banku i informuje o tym, że twoje pieniądze są zagrożone i trzeba je przelać na specjalne konto – to KŁAMSTWO, rozłącz się i skontaktuj się ze swoim bankiem.
Opr. MPK
Źródło KMP w Kielcach